Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 4 November 2010

Cerita Hujan..



Hujan..Ada apa dengan Hujan..?
Hujan adalah detik apabila air yang memboyot di perut awan hitam turun basahi bumi. Ada orang menganggapnya sebagai rahmat Tuhan apabila bumi yang kering kontang dibasahi oleh hujan, ada orang menganggapnya sebagai petaka apabila air mulai naik dan menenggelamkan permukaan bumi, menyusahkan aktiviti kehidupan mereka. Tapi kita kena beringat hujan merupakan daripadaNya dan tentu ada sebab munasabahnya sesuatu itu terjadi.
Malaysia terletak di kawasan garisan khatulistiwa, bermakna cuaca panas & lembap setiasa bertukarganti dan ia adalah suatu ketentuan yang Illahi dan kurniaanNya. Jika bertukar menjadi musim salji maknanya sesuatu diluar jangkaan yang berlaku.

Bagi pengguna Astro, hujan bermakna duit mereka laburkan untuk menonton siaran berbayar akan menjadi sia-sia kerana pada waktu atau tempoh ini saluran atau siaran akan tergendala.





Hujan juga bagi yang kreatif mengubahnya menjadi puitis dengan terhasilnya lagu yang begitu indah.Hujan ditafsirkan dalam bentuk subjektif . Ada letakkan Hujan sebagai nama kumpulan nyanyian.

Teringat ketika waktu tempoh membesar di Kelantan, hujan merupakan tempoh yang paling disukai kerana tempoh ini cuaca amat sejuk dan begitu mendamaikan. Biasa bermula dalam penghujung tahun. Hujan juga membuatkan diri berangan-angan,terasa diri berada di England kerana setiap hari menggunakan baju sejuk yang tebal setiap masa, keluar kabus ikut mulut.Tapi kesulitannya ialah baju yang dijemur akan lambat kering kerana tiada matahari. Jadi terpaksalah pakai baju sama dalam jangkamasa yang lama.
Hujan juga membuatkan keadaan sekitar mulai naik dengan air. Tempoh untuk memulakan pesta air. mandi hujan memang menyeronokkan tempoh ini. Air yang gugur dari hujung atap zink ibarat air terjun di bukit yang tinggi. Rakit batang pisang akan dibina dan tiub tayar akan dipam sebagai pelampung. tempat untuk berpesta pula di kawasan rumah dan tidak membahayakan bukannya di kawasan sungai yang pastinya sengaja menempah bala bila tergelincir.

Biasanya bapa akan memasang pukat di tempat-tempat strategik yang menjadi laluan ikan air tawar. Ikan yang selalu dapat ditangkap ialah ikan haruan, puyu, selat, ikan sepat, ketam nipah dan lampam. Suka sangat bila menjamu nasi panas-panas dengan lauk ikan tawar goreng dan budu atau kicap. Ditambah pula dengan "ikan Budu" (ikan kembung yang diperam dengan garam +budu). Rasanya seperti ikan yang diperam seakan -akan ikan masin tapi lagi sedap bila makan tempoh musim hujan.

Diluar pula hujan lebat, sambil bersembang-sembang berkumpul saudara mara di beranda rumah pula dihidangkan kopi O panas pekat dengan ubi kayu rebus cicah nyiur atau pisang rebus. Biasanya juga dihidangkan juga putu piring cicah nyiur.Ingatan silam masih lagi segar. Buat lapar perut bila teringat.

.
 

Hujan juga membuatkan aktiviti hanya berkisar kepada tidur dan makan sahaja.Aktiviti luar dikurangkan.Rasanya mungkin sebab hujan jugalah membuatkan ramai golongan kelamin di Pantai Timur mempunyai anak yang ramai.Agaknya atau mungkin.Fikir-fikirkanlah. Pastinya hujan tetap akan membasahi bumi.
Tamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan