Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 27 Oktober 2010

Keperluan Asas..Kehidupan..

Pagi tadi ketika melalui Lebuhraya DUKE untuk ke tempat kerja ,aku berselisih dengan sebuah motorsikal.Aku lihat si bapa menunggang motorsikal dengan anak dalam usia 2tahun di dalam raga motorsikal, si isteri pula dibelakang bersama anak yang masih kecil mungkin usia 6bulan dengan mata yang mungkin lagi masih mengantuk.Itulah sahaja cara yang murah, cepat dan pantas untuk si bapa.


Alahai kesiannya bila fikir,sebab itu sahaja kemampuan si bapa untuk tempoh ini.Hrmm, risiko untuk alami perkara yang tidak diingini peratusannya lebih tinggi berbanding menggunakan kereta namun ketidakmampuan menyebabkan kereta yang mungkin kini dikira sebagai keperluan asas tidak mampu disediakan lagi oleh si bapa.


Mungkin zaman dulu, orang berbangga bila berkereta kerana ia dianggap sebagai barang mewah tapi bukan kini. Kebaikan bermotorsikal ialah menjimatkan dan mampu mengurangkan kesesakan jalanraya tapi risiko juga tinggi terutama bila banyak nyawa dipertanggungjawabkan.


Aku rasa dua pengajaran yang mampu direnungkan disini iaitu :-
Pertama, kita kenalah bersyukur dengan segala apa yang kita mampu miliki kini.Biarpun berkereta buruk,tahun lama, kereta kosong (tak ada power stereng) atau mungkin model tempatan-"wannabe" atau "wallan" itu tidak kisah janji itulah kemampuan kita.


Ukur baju perlulah di baju sendiri, jangan ukur dibadan orang lain sebab saiz orang berbeza-beza.kadang-kadang kita juga mengeluh seorang, dulu masa mula-mula bekerja, gaji seribu cukup-cukup untuk hidup, naik gaji rm2K pun sama, cukup-cukup juga, naik lagi RM3K, cukup-cukup juga, tidak lebih tidak kurang.


Puncanya ialah kerana kehendak kita adalah sentiasa meluap-luap, mula dari dalam hati iaitu nafsu.Ianya makin bertambah bila isi poket kita makin tebal, maka makin teballah kehendak kita.Ada sahaja benda tidak cukup, perlu itu, perlu ini biarpun itu bukan satu keperluan.


Pengajaran kedua, kehidupan kita kini makin dicengkam dengan inflasi dan kenaikan harga barangan yang boleh mengoyakkan isi poket kita. namun kita perlulah menambah inisiatif mencari sumber pendapatan sampingan bagi kesinambungan hidup keluarga kita. sebagai lelaki yang bertanggungjawab dan sebagai ketua keluarga perlu berusaha mencari rezeki yang halal demi isi perut keluarga kita.


Memang, memang secara realitinya dalam keterpaksaan terutama bagi yang gajinya kecil, kita terpaksa buat kerana itulah hakikat hidup di zaman moden terutama tinggal di bandar-bandar besar terutama ibukota. masuk tandas sahaja kita perlu hulur 30 sen.Hendak bergerak dari lokasi A ke lokasi B pun kita terpaksa mengeluarkan duit terutama tol dan minyak.Makan di kedai kalau dalam tangan ada RM5, jangan berani cuba masuk dalam pilih ikut suka lauk pauk. Kesannya terpaksa gadai apa yang perlu digadai.Jika tidak pun terpaksa tolong basuh pinggan di belakang kedai.


Dulu 15 tahun dulu,mungkin kita mampu berjalan megah dengan duit RM10 untuk meronda-ronda ke pasar malam. Di kiri kanan penuh dengan apa yang mampu kita hajatkan kerana nilai dan harga pada masa itu masih lagi murah.


Tapi kini,dengan RM50 apa sangatlah barangan yang mampu kita bawa balik di tempat yang sama.Kuih muih sahaja boleh kita tengok hasilnya yang mampu kita bawa balik,sedih.Teringat kenangan silam yang semuanya murah-murah namun inilah hakikat dan kita terpaksa terima realiti kehidupan.


Kita hendaklah mensyukuri setiap nikmat dan rezeki yang kita perolehi hari ini, menghargainya dan menggunakan di jalan yang betul. Betul, esok mungkin ada "rezeki yang berlebih-lebihan" ibarat kata petikan dialog Sudin (orang kaya tamak yang akhirnya kena jahit)dalam cerita P.Ramlee- 40 Penyamun namun esok itu belum lagi jadi realiti, hari ini adalah yang pasti.


Rezeki adakalanya kita mampu perolehi dalam jumlah yang banyak dalam sekelip mata namun ia juga boleh hilang dalam sekelip mata.Bersyukurlah kerana bersyukur membuatkan kita insaf siapa kita.
"Nobody Perfect" namun ingat mengingati rasanya tidak salah. Fikir-fikirkanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan